今、主が備えてくださった、新約学の恩師から最も重要な励ましのメール

今、主が備えてくださった、新約学の恩師から最も重要な励ましのメール

★9月27日に、Gordon Divinity SChoolの卒業50年の記念集会が、懐かしいニューイングランドで開かれます。残念ながら私は参加を断念しました。

 私たちが学んだ恩師方は、ニコール先生をはじめそれぞれ、主のもとに召されました。唯一地上での働きを続けておられる、新約学のラムンゼイ・マイケルが、その記念会に参加なさるとの連絡は、最後まで、断念の返事を躊躇した理由の一つです。
 1963年9月、ゴードンでの最初の授業の一つで出会ったマイケル先生は、本格的な新約学の学びの手ほどきをしてくださり、ゴードン卒業後の学びを強く勧め道を開く役割を果たしてくださいました。

 マイケル先生とニコール先生は、特別親しい関係にありました。しかし、1986年4月、私たちが沖縄へ移る前後、ニコール先生はゴードンで定年を迎える時期、そこで生じたマイケル先生の著書めぐる論争で、結局マイケル先生はゴードンを去られることになりました。
 そうした背景の中で、深い愛と信頼の中からの表現として、ニッコリマークと共に送られたコメントを心に刻みました。
Thanks for the YouTube links. While I can’t understand the words, I can see you lecturing theology in the tradition of the late Dr. Roger Nicole .
 「ああ神の前に 我いそしまん
  業やむる時のまじかきいま」

「Dear Takeo,

What a delight to hear from you! And it’s long past time to start calling me Ramsey, not Dr. Michaels.

I also am sorry you will not be at the reunion. I’m looking forward to seeing so many old friends from that era.

I have in my screensaver slideshow a picture of you and Kimiyo, which you sent to me quite some time ago. Thanks for the YouTube links. While I can’t understand the words, I can see you lecturing theology in the tradition of the late Dr. Roger Nicole .

I am glad, and flattered, that you are finding my John commentary useful. To Augustine and Calvin, I would add Chrysostom, whom I found quite insightful in the course of writing my commentary.

I cherish my recollections of your scholarship and our friendship.

My dear wife Betty died three years ago. I continue to live in our house in Portsmouth NH, and doing some writing. I have four children and nine grandchildren, so I am blessed.

Your lifelong brother and friend,

Ramsey」